
Biblioteques públiques: espais ben valorats per cooperar amb altres agents
Fa temps que les biblioteques públiques es relacionen amb altres agents per potenciar-ne algun àmbit i establir-hi lligams. D’alguns exemples d’aquesta cooperació ja us n’hem parlat al Document, com és el cas del club de lectura virtual «Llegir la música», el cicle Bibliorevistes o la campanya «Fas 6 any. Tria un llibre».
Avui us volem parlar de dues iniciatives més, encaminades a eixamplar-ne les vies de cooperació. La primera és el projecte «Parcs i biblioteques, naturalment!», gestionat per la Gerència de Serveis de Biblioteques i la Gerència de Serveis d’Espais Naturals de la Diputació de Barcelona. El seu objectiu és apropar a la ciutadania el territori i el seu entorn natural més immediat i facilitar que aprengui a gaudir-lo i es sensibilitzi sobre la necessitat de conservar-lo. Per fer-ho possible 18 biblioteques públiques del Maresme i del Vallès Occidental han organitzat diverses activitats: documentals, xerrades, tallers i visites guiades.
La segona és un projecte de difusió de missatges d’hàbits saludables, que s’està fent a través de les biblioteques de la comarca de l’Anoia. Aquesta iniciativa forma part del programa d’actuacions comunitàries de promoció de la salut de l’Anoia, en què participen la delegació territorial de l’ASPCAT de l’Anoia, l’Institut Català de la Salut, el Consorci Sanitari de l’Anoia, l’Ajuntament d’Igualada i el Servei de Salut Pública de la Diputació de Barcelona.
La idea del projecte es materialitza a través de la maqueta d’un arbre, situat a cada biblioteca participant, en les quatre branques del qual es recullen els quatre àmbits de la promoció de la salut, que són: l’alimentació saludable, el descans, l’activitat física i el benestar emocional. Tot i haver-hi missatges per a tot l’any, també s’hi afegiran en cada estació tres missatges propis de cada una d’elles.