
El Govern de la Generalitat de Catalunya declara la cultura bé essencial
El 22 de setembre el Govern va acordar declarar la cultura un bé essencial, ja que segons la Generalitat de Catalunya «sense cultura no existeix la nació». Aquest acord és un primer pas per elaborar el marc normatiu que garanteixi i reguli l’accés a la cultura i els drets culturals de la ciutadania, amb la voluntat de preservar la cultura davant de noves restriccions.
L’origen d’aquesta iniciativa ha estat la situació excepcional de pandèmia mundial que hem viscut durant aquests mesos, en un doble vessant. D’una banda, la cultura, en totes les seves branques, ha estat un element clau per «interconnectar-nos entre les persones compartint emocions, formació i, en definitiva, vinculant cadascuna de les persones en el conjunt de la nostra societat». D’aquesta manera, «la creativitat dels artistes, la lectura, les visites virtuals a museus i col·leccions i tantes altres manifestacions artístiques (…), han posat en evidència l’essencialitat de la cultura i han estat una eina d’acompanyament imprescindible».
De l’altre, la necessitat de limitar la circulació de les persones per evitar la propagació del virus ha provocat un enorme impacte econòmic que també ha afectat greument l’àmbit cultural (Diada de Sant Jordi al mes de juliol, teatres, cinemes, llibreries…), en funció de les diverses normatives aplicades en cada moment sobre aquesta circulació i reobertura.
Una mostra de les activitats dutes a terme per unitats d’informació durant els primers mesos de confinament la podeu consultar a la secció del Document «Unitats d’informació: oci, coneixement i suport a la ciutadania davant del Covid-19». Al Document també trobareu les notícies que hem publicat sobre l’afectació de la COVID-19 en unitats d’informació, biblioteques escolars, protocols de reobertura, etc. sota les etiquetes COVID-19 i Reobertura Covid-19.